TERIMA KASIH KERANA BERKUNJUNG,SEMOGA APA YANG DIKONGSI DISINI BERMANAFAAT KEPADA ANDA...

ISIS NEGARA ISLAM IRAQ DAN SYAM

KAWASAN YANG DIKUASAI ISIS
BENDERA ISIS

Negara Islam Iraq dan Syam (Bahasa Arab: الدولة الاسلامية في العراق والشام‎ al-Dawlah al-Islāmīyah fī al-ʻIrāq wa-al-Shām), singkatan ISIS atau ISIL (Inggeris) atau DĀʻiSh atau DAISH (Bahasa Arab: داعش‎ Dāʻish), merupakan sebuah kumpulan pejuang Islam yang aktif di Iraq dan Syria. Ia ditubuhkan pada tahun-tahun awal Perang Iraq dan berjanji setia dengan kumpulan al-Qaeda pada tahun 2004. Kumpulan tersebut terdiri daripada pelbagai kumpulan pejuang termasuklah oleh pertubuhan sebelumnya, Majlis Syura Mujahidin, al-Qaeda, Jaysh al-Fatiheen, Jund al-Sahaba, Katbiyan Ansar Al-Tawhid wal Sunnah, Tentera Mazhab Mansura dan lain-lain. Matlamat Negara Islam Iraq dan Syam adalah untuk menubuhkan sebuah kekhalifahan dalam kawasan majoriti berfahaman Sunni di Iraq dan kemudiaannya termasuklah Syria seterusnya ke seluruh dunia.

Kumpulan ini dipengaruhi pergerakan Wahabi. Mereka berjuang memerdekakan negara Iraq, Syria dan juga Lebanon. Kumpulan ini ditubuhkan pada awal Pencerobohan AS di Iraq 2003 dan bersetia dengan organisasi al-Qaeda 2004. Kumpulan mendapat sokongan dan bergabung dengan pelbagai kumpulan pemberontak, termasuk Majlis Syura Mujahideen , al-Qaeda di Iraq , Jaysh al-Fatiheen, Jund al-Sahaba, Katbiyan Ansar Al-Tawhid wal Sunnah, Jeish al-Taiifa al-Mansoura lain-lain.Puak-puak ini menganut Islam Sunni . Matlamatnya adalah untuk mewujudkan satu negara khalifah di kawasan majoriti Sunni Iraq , kemudian berkembang ke Syria .Pada bulan Februari 2014 selepas krisis kuasa, al-Qaeda tidak lagi berhubung dengan ISIS.

Kumpulan ini begitu ketara di wilayah-wilayah Iraq seperti Al Anbar, Ninawa, Kirkuk wilayah Salah Din, Babil, Diyala dan Baghdad . Mereka mendakwa Baqubah sebagai ibu negara. Semasa Perang saudara Syria berlangsung, kumpulan ini muncul di Ar-Raqqah, Idlib dan Aleppo.

Mereka mensasarkan kerajaan dan tentera Iraq. Ahli bertambah kepada 2,500 orang.Surat daripada Ayman al-Zawahiri , pemimpin tertinggi al-Qaeda pada 2013 menyatakan pembubaran puak ISIS Syria .Walau bagaimanapun, pemimpin ISIS, Abu Bakr al-Baghdadi menyatakan gerakan itu selari dengan dasar perundangan Islam dan akan terus beroperasi di Syria.

Pada awal Jun 2014, berikut perbalahan di Iraq, ISIS dilaporkan telah merampas kuasa kebanyakan bangunan di Mosul, bandar kedua paling ramai penduduk di Iraq, wilayah Nineveh, dan bandar Fallujah. ISIS turut mengambil alih kawalan di Tikrit, wilayah Salah Din, dengan matlamat menguasai Baghdad, ibu kota Iraq.

-WIKIPEDIA-
Next Previous Home